Günümüzde hem
bireylerin hem de çocukların meşguliyetini giderecek birçok araç mevcut. Durum
böyle olunca özellikle çocuklarımız için ders çalışmak bir işkence halini
alabiliyor. Tabi bu durum ebeveynler için de pek farksız değil. Peki,
çocuklarımıza hem etkili hem de verimli ders çalıştırmaya nasıl sağlayacağız.
Çoğu zaman, ödev yapmak bir çocuk için yorucu ve sıkıcıdır. Saatlerini boşuna
harcadıklarını düşünür. Farklı hayal dünyalarında farklı gezenler dedir.
Onlar her gün sıkıcı ödevler yapmak yerine oyun oynamak daha caziptir. Ve doğal
olarak tercih oyun oynamaktan yana olacaktır. Çocukların gözünde ev ödevinden
çok daha ilginç başka şeyler var. Onlar eğlenceli düşüncelerini matematik
problemleri veya imla kuralları üzerinde yormayı düşünmezler.
Anne babalar
olarak çocuklarımızın çalışma ve ev ödevlerini yapma konusunu eğlenceli hale
getirerek onlara titiz bir çalışma alışkanlığı edindirmek başlıca görevimiz.
Belirli bir alışkanlığı oturtturmak ve o kadar eğlenceli faktör kendisini
beklerken kafalarındaki sıkıcı bir yaratık olan ders çalışmayı nasıl eğlenceli
hale getirebiliriz. Öncelikle kaçınılması gerekli olan başlıca tutum zorlamak
ve ceza verme yoluna gitmek olacaktır. Özellikle inatçı bir yapıya sahip olan
çocuklarda bu ısrar ters tepebilir. Bu tür durumda daha anlayışlı gerektiği
yerlerde ödüllendirme hatta bazı konularda taviz vermek şeklinde bir alışkanlık
kazandırma yolunu tercih etmek daha doğru bir tutum olacaktır. Çocuklarda
etkili ve verimli ders çalışma alışkanlığının kazandırılması için sırası ile
aşağıdaki yolları denemekte fayda görülüyor.
1. Adım: Okulun ilk gününde bir ödev rutini hazırlayın.
Ödevlerin ne
zaman ve nerede yapılması gerektiğini içeren düzenli bir ödev rutini hazırlamak
çok önemlidir. Bu tür bir rutine bağlı oldukları zaman görevleri yerine
getirmek çoğu zaman daha kolaydır. Bu durum kendisinde zamanla bir alışkanlık
haline gelecek ve sıkıcı ve boşa zaman olmaktan çıkmaya başlayacaktır.
DERS PRGRAMI |
İyi bir ödev
rutini, çocuğunuzun eşsiz öğrenme stiline yansımaya başlayacaktır. Dikkat çekme
konusunda zayıf yönleri olan öğrenciler genellikle belirli bir konuda yalnızca
15 dakikaya kadar, sonraki bir konuyla 15 dakika daha geçtikten sonra önceki
ödeve geri dönünce en iyi çalışırlar. Bu, çocuğunuzu aynı ev ödevinde sürekli
çalışmaya zorlamaktan daha üretken bir yaklaşımdır.
Adım 2: Yer ve zaman belirleyin.
Çocuğa ders
çalıştırma rutini kazandırmak kadar önemli bir hususta çocuğun dersi nerede ve
nasıl çalışacağıdır. Çocuğun ders çalışması için uygun bir yer bulun. Burada
O’nun fikrini almayı ihmal etmeyin. Çocukların ders çalışma alışkanlığının
kazanılması sürecinde mutlaka fikirlerine başvurun O’na önem verdiğinizi ve
O’nun için çabaladığını hissettirin.
Bazı çocuklar
kendi odalarında çalışmayı tercih ederken, bazı çocuklar ile dikkat
dağınıklığının daha az olacağı yerleri tercih ederler. Mesela yatak odasındaki
bir masa, Boş durumdaki bir masa gibi. Karar verme surecinde en doğru yeri
beraberce ve artı ve eklerini tartarak karar vermek daha yararlı olacaktır.
3. Adım: Bir ödev merkezi oluşturun.
İlk iki süreçte
çocuğun ders çalışması gerektiği üzerinden hareketle gerekliliklerini belirttik
ve durumu buna hazırladık. Evde ders çalışılması için en uygun yer
belirlendikten sonra sonraki adım ödev merkezi kurulmasıdır. Ödev merkezi
derken ders çalışmak için belirlenen çocuğun daha verimli ve konsantre bir
şekilde ders çalışmasına sağlamak amacıyla düzenlenmesi kast edilmektedir. Ders
çalışma ortamında gerekli olan envanterleri bu ortama yerleştirin. Kalem, not
defteri, cetvel, silgi ve benzeri araç gereçler. Bu süreçte de mutlaka
çocuğunuzun fikrine başvurun ne nerde istediğini sorun. İstemediği şeyleri
alternatifi bulunduğu sürece yerine getirmeye gayret edin.
Çocuğunuzun
sınıf düzeyine ve özel ihtiyaçlarına bağlı olarak, ona bir bilgisayar veya
dizüstü bilgisayar kullanmasına izin verebilirsiniz. Ayrıca, ödev merkezi başka
amaçlara hizmet ediyorsa, malzemelerin depolanabileceği taşınabilir bir sandık
satın alın. Uzun vadeli ödevlerin kaydını tutmak için aylık takvim
takabileceğiniz kullanışlı bir tahta bulundurun.
Çocuğunuzun ev
ödevlerini tasarlamaya katılmasına izin verin. Onun yerini geliştirirken
yaratıcılığını paylaşmasına izin verin, böylece seçtiği bölgede görev yapmak
için daha rahat ve heyecanlı hissedebilirsiniz. Bununla birlikte, ev ödevinin
gereksiz malzemelerle aşırı derecede karmaşık hale gelmediğinden emin olun.
Ders çalışma süresince dikkatini dağıtacak
telefon, oyuncak ve benzeri materyalleri uzak tutun.
4. Adım: Bir ödev zamanı seçin.
Çocuğun ders
çalışma alışkanlığını edinmesi için süreklilik çok önemlidir. Ancak burada
dikkat edilmesi gereken bir husus çocuğa her gün ders çalıştırmak yerine arada
bir veya duruma göre iki gün izin vermektir. Bu süreci ders programına kontrol
ederek çocuğunuz ile birlikte belirleyebilirsiniz. Örneğin derslerinin yoğun
olduğu bir günü belirleyecek o günü ders çalışmadan geçmesine izin
verebilirsiniz. Ancak günlük rutin kısa bir tekrar yaptırmak rutinin
bozulmaması için önemlidir. Bu tekrar sürecinin yarım saati geçmemesine dikkat
etmelisiniz.
Her çocuğun
farklı bir metabolizması, farklı bir algılama yeteneği vardır. Bazı
öğrencilerin, öğle yemeğine başladıktan hemen sonra ev ödevini başlatırken daha
iyi performans gösterdikleri bazı öğrencilerin öğleden sonraları bir veya iki
saat ara verdikleri ve egzersiz yaptıkları bir yere ihtiyacı vardır. Bunu
çocuğunuzla tartışın ve farklı ödev dönemlerinin avantajları ve dezavantajları
hakkında konuşun.
SIKILMADAN DERS ÇALIŞMA |
5. Adım: Düzenli bir ödev oturumu ayarlayın.
Bir ödev
oturumunun başında çocuğunuzun yanına oturun ve gün için bir zaman çizelgesi
hazırlayın. Her atama için ayrılan süreyi açıkça belirten bir günlük ödev
planlayıcısı oluşturmak en iyisidir. Her atamayı gözden geçirmek ve çocuğunuzun
her şeyi anladığından emin olmak sizin rolünüz. Atamaları tamamlamak için ihtiyaç
duyduğu süreyi tahmin etsin. Önce hangisinin yapmak istediğini sorun ve
herhangi bir konuda yardıma ihtiyacı olup olmadığını öğrenin. Böylece ödev
tamamlama zamanını buna göre ayarlayabilirsiniz.
6. Adım: Mola verin.
Zaman çizelgesi
hazırlanırken çocuğunuzun konsantre kalma zamanını iyi ayarlayın. Bazı çocuklar
15 dakika bazı çocuklar 25 dakika konsantre kalabilirler. Buna çocuğunuzu
gözlemleyerek siz karar verin ve buna göre bir zaman dilimi hazırlayın ve mola
sürelerini buna göre belirlemeye gayret edin. Yine çocuğunuzun fikrini almayı
unutmayın. Ne zaman mola vermek istediğine karar verin ve seçtiği mola
sürelerini günlük ödev programına ekleyin. Bazı çocuklar, her 15 dakikada bir
veya her yarım saat gibi belirli zaman aralıklarında mola vermek isterken,
bazıları ise bir görevi bitirdikten sonra bir mola vermeyi tercih eder. Her
mola süresinin uzunluğunu ve mola sırasında çocuğunuzun neler yapabileceğini
tanımlayın
7. Adım: Beklentilerinizi iletin ve sınırlarınızı belirleyin.
Çocuğun düzenli
ve verimli ders çalışması için belirli bir sınır gerekir. Sınırları belirlerken
kurallar oluştururken, çocuğunuza ev ödevinin her gün aynı yerde ve zamanında
yapılması gerektiğini söyleyin. Dahası, çocuğunuza ondan ne beklediğinizi
bildirin. Baştan her şeyi netleştirmek için karşılıklı mutabık kalın. Kurallara
uyulmaması durumunda belirli bir ceza sistemi ile onu cezalandırın. Örneğin
sevdiği bir bilgisayar oyunun oynamasına belirli bir süreliğine izin vermeyin.
Bununla
birlikte belirli kurallara uymuyorsa sert bir konuşma yapmaktan kaçının ve
şiddetle cezalandırmayın. Yeni davranış ve alışkanlıkların geliştirilmesinin
zaman aldığını ve doğru yönlendirmeyi gerektirdiğini unutmayın.
8. Adım: Teklif yapın ve ödüllendirin.
Ödevlerinizi
başarıyla tamamlayan her gün için ödev takviminizi işaretleyin ve belirli
günlerde ödüller ve teşvikler sunun. Örneğin, muamele ve oyuncaklardan oluşan
bir gizemli kutu oluşturmak. Gizemli bir kutuya ulaşmak daha cazip gelecektir.
Kutuya koyacağınız hediyelerin seviyesinin faklı olması da ayrıca bir cazibe
aracı olabilir. Bunun yanı sıra istediği herhangi bir konuda da ona izin
verebilirsiniz. Bilgisayar oyunu, arkadaşları ile oynama bir yerlere gitme
gibi.
Düzgün bir ödev
merkezi, düzenli bir program ve net kurallar ile pozitif ve uzun süreli bir
alışkanlığı güçlendirebilirsiniz. Çocuğunuz ile açıkça iletişim kurduğunuzdan emin olun çocuğunuza ders çalışmanın eğlenceli bir iş olduğunu kabul ettirin.
Belki biraz zaman alacaktır. Ancak yukarıda belirtilen süreçte ilerlerseniz
mutlaka başarılı olunacaktır. Çocuklarımızın daha verimli ders çalışmasını
sağlamak bizim elimizde. Ayrıca bu sürece her bir çocuk kendi hür iradesi ile
uygulayabilir. Kendisi bir birey olan bir çocuğun bu süreci kendisinin
uygulaması veya bu konuda anne babasından yardım isteyerek bu sürece onları da
dahil ederek daha verimli ve rutin bir ders çalışma alışkanlığını edinmesi
mümkün.
Yorum Gönder
SİTEMİZE KAYIT OLMADAN ANONİM ŞEKİLDE DE YORUM YAPABİLİRSİNİZ.