Günümüzde hem bireylerin hem de çocukların meşguliyetini giderecek birçok araç mevcut. Durum böyle olunca özellikle çocuklarımız için ders çalışmak bir işkence halini alabiliyor. Tabi bu durum ebeveynler için de pek farksız değil. Peki, çocuklarımıza hem etkili hem de verimli ders çalıştırmaya nasıl sağlayacağız. Çoğu zaman, ödev yapmak bir çocuk için yorucu ve sıkıcıdır. Saatlerini boşuna harcadıklarını düşünür. Farklı hayal dünyalarında farklı gezenler dedir. Onlar her gün sıkıcı ödevler yapmak yerine oyun oynamak daha caziptir. Ve doğal olarak tercih oyun oynamaktan yana olacaktır. Çocukların gözünde ev ödevinden çok daha ilginç başka şeyler var. Onlar eğlenceli düşüncelerini matematik problemleri veya imla kuralları üzerinde yormayı düşünmezler.

ders çalışma alışkanlığı


Anne babalar olarak çocuklarımızın çalışma ve ev ödevlerini yapma konusunu eğlenceli hale getirerek onlara titiz bir çalışma alışkanlığı edindirmek başlıca görevimiz. Belirli bir alışkanlığı oturtturmak ve o kadar eğlenceli faktör kendisini beklerken kafalarındaki sıkıcı bir yaratık olan ders çalışmayı nasıl eğlenceli hale getirebiliriz. Öncelikle kaçınılması gerekli olan başlıca tutum zorlamak ve ceza verme yoluna gitmek olacaktır. Özellikle inatçı bir yapıya sahip olan çocuklarda bu ısrar ters tepebilir. Bu tür durumda daha anlayışlı gerektiği yerlerde ödüllendirme hatta bazı konularda taviz vermek şeklinde bir alışkanlık kazandırma yolunu tercih etmek daha doğru bir tutum olacaktır. Çocuklarda etkili ve verimli ders çalışma alışkanlığının kazandırılması için sırası ile aşağıdaki yolları denemekte fayda görülüyor.

1. Adım: Okulun ilk gününde bir ödev rutini hazırlayın.

Ödevlerin ne zaman ve nerede yapılması gerektiğini içeren düzenli bir ödev rutini hazırlamak çok önemlidir. Bu tür bir rutine bağlı oldukları zaman görevleri yerine getirmek çoğu zaman daha kolaydır. Bu durum kendisinde zamanla bir alışkanlık haline gelecek ve sıkıcı ve boşa zaman olmaktan çıkmaya başlayacaktır.

ders çalışmanın önemi
DERS PRGRAMI
Mümkünse, okul başlar başlamaz ödev rutini uygulayın. Hiçbir şey yoktur ki bir anda oluversin. O yüzden sabırlı davranmalı çocuğun ders çalışmaya alışma suresince sızlanma, sıkılma, hatta daha ileriye giderek size hilelere başvurma gibi birçok yöntem ile başa çıkmanız gerekebilir. Bu durum belki bir belki iki ayanızı alabilir. Ancak kararlı bir tutum içinde olursanız bu O’nun direncinin kırılmasına ve ödevini yapması gerektiği düşüncesini kabullenmesini sağlayacaktır.

İyi bir ödev rutini, çocuğunuzun eşsiz öğrenme stiline yansımaya başlayacaktır. Dikkat çekme konusunda zayıf yönleri olan öğrenciler genellikle belirli bir konuda yalnızca 15 dakikaya kadar, sonraki bir konuyla 15 dakika daha geçtikten sonra önceki ödeve geri dönünce en iyi çalışırlar. Bu, çocuğunuzu aynı ev ödevinde sürekli çalışmaya zorlamaktan daha üretken bir yaklaşımdır.

Adım 2: Yer ve zaman belirleyin.

Çocuğa ders çalıştırma rutini kazandırmak kadar önemli bir hususta çocuğun dersi nerede ve nasıl çalışacağıdır. Çocuğun ders çalışması için uygun bir yer bulun. Burada O’nun fikrini almayı ihmal etmeyin. Çocukların ders çalışma alışkanlığının kazanılması sürecinde mutlaka fikirlerine başvurun O’na önem verdiğinizi ve O’nun için çabaladığını hissettirin.

Bazı çocuklar kendi odalarında çalışmayı tercih ederken, bazı çocuklar ile dikkat dağınıklığının daha az olacağı yerleri tercih ederler. Mesela yatak odasındaki bir masa, Boş durumdaki bir masa gibi. Karar verme surecinde en doğru yeri beraberce ve artı ve eklerini tartarak karar vermek daha yararlı olacaktır.

3. Adım: Bir ödev merkezi oluşturun.

İlk iki süreçte çocuğun ders çalışması gerektiği üzerinden hareketle gerekliliklerini belirttik ve durumu buna hazırladık. Evde ders çalışılması için en uygun yer belirlendikten sonra sonraki adım ödev merkezi kurulmasıdır. Ödev merkezi derken ders çalışmak için belirlenen çocuğun daha verimli ve konsantre bir şekilde ders çalışmasına sağlamak amacıyla düzenlenmesi kast edilmektedir. Ders çalışma ortamında gerekli olan envanterleri bu ortama yerleştirin. Kalem, not defteri, cetvel, silgi ve benzeri araç gereçler. Bu süreçte de mutlaka çocuğunuzun fikrine başvurun ne nerde istediğini sorun. İstemediği şeyleri alternatifi bulunduğu sürece yerine getirmeye gayret edin.

Çocuğunuzun sınıf düzeyine ve özel ihtiyaçlarına bağlı olarak, ona bir bilgisayar veya dizüstü bilgisayar kullanmasına izin verebilirsiniz. Ayrıca, ödev merkezi başka amaçlara hizmet ediyorsa, malzemelerin depolanabileceği taşınabilir bir sandık satın alın. Uzun vadeli ödevlerin kaydını tutmak için aylık takvim takabileceğiniz kullanışlı bir tahta bulundurun.
Çocuğunuzun ev ödevlerini tasarlamaya katılmasına izin verin. Onun yerini geliştirirken yaratıcılığını paylaşmasına izin verin, böylece seçtiği bölgede görev yapmak için daha rahat ve heyecanlı hissedebilirsiniz. Bununla birlikte, ev ödevinin gereksiz malzemelerle aşırı derecede karmaşık hale gelmediğinden emin olun. Ders çalışma süresince dikkatini dağıtacak  telefon, oyuncak ve benzeri materyalleri uzak tutun.

4. Adım: Bir ödev zamanı seçin.

Çocuğun ders çalışma alışkanlığını edinmesi için süreklilik çok önemlidir. Ancak burada dikkat edilmesi gereken bir husus çocuğa her gün ders çalıştırmak yerine arada bir veya duruma göre iki gün izin vermektir. Bu süreci ders programına kontrol ederek çocuğunuz ile birlikte belirleyebilirsiniz. Örneğin derslerinin yoğun olduğu bir günü belirleyecek o günü ders çalışmadan geçmesine izin verebilirsiniz. Ancak günlük rutin kısa bir tekrar yaptırmak rutinin bozulmaması için önemlidir. Bu tekrar sürecinin yarım saati geçmemesine dikkat etmelisiniz.
Her çocuğun farklı bir metabolizması, farklı bir algılama yeteneği vardır. Bazı öğrencilerin, öğle yemeğine başladıktan hemen sonra ev ödevini başlatırken daha iyi performans gösterdikleri bazı öğrencilerin öğleden sonraları bir veya iki saat ara verdikleri ve egzersiz yaptıkları bir yere ihtiyacı vardır. Bunu çocuğunuzla tartışın ve farklı ödev dönemlerinin avantajları ve dezavantajları hakkında konuşun.

ETKİLİ VE VERİMLİ DERS CALISMA
SIKILMADAN DERS ÇALIŞMA
Genellikle, çocukların ders çalışması için en iyi zaman akşam yemeğinden öncedir. Yemekten sonra her insan gibi çocuğunuz da kendisini yorgun hissedebilir. Bununla birlikte eğer akşamları ders çalışmaları gerekirse yemekten hemen sonra için kendisine zaman verin enerjisini atmasına sağlayın, hareketli oyunlar veya zihni dağıtacak herhangi bir bilgisayar oyunu oynamasına izin verebilirsiniz. Bu süreci kendiniz belirleyin ve zamanı verimli kullanmaya özen gösterin.

5. Adım: Düzenli bir ödev oturumu ayarlayın.

Bir ödev oturumunun başında çocuğunuzun yanına oturun ve gün için bir zaman çizelgesi hazırlayın. Her atama için ayrılan süreyi açıkça belirten bir günlük ödev planlayıcısı oluşturmak en iyisidir. Her atamayı gözden geçirmek ve çocuğunuzun her şeyi anladığından emin olmak sizin rolünüz. Atamaları tamamlamak için ihtiyaç duyduğu süreyi tahmin etsin. Önce hangisinin yapmak istediğini sorun ve herhangi bir konuda yardıma ihtiyacı olup olmadığını öğrenin. Böylece ödev tamamlama zamanını buna göre ayarlayabilirsiniz.

6. Adım: Mola verin.

Zaman çizelgesi hazırlanırken çocuğunuzun konsantre kalma zamanını iyi ayarlayın. Bazı çocuklar 15 dakika bazı çocuklar 25 dakika konsantre kalabilirler. Buna çocuğunuzu gözlemleyerek siz karar verin ve buna göre bir zaman dilimi hazırlayın ve mola sürelerini buna göre belirlemeye gayret edin. Yine çocuğunuzun fikrini almayı unutmayın. Ne zaman mola vermek istediğine karar verin ve seçtiği mola sürelerini günlük ödev programına ekleyin. Bazı çocuklar, her 15 dakikada bir veya her yarım saat gibi belirli zaman aralıklarında mola vermek isterken, bazıları ise bir görevi bitirdikten sonra bir mola vermeyi tercih eder. Her mola süresinin uzunluğunu ve mola sırasında çocuğunuzun neler yapabileceğini tanımlayın

7. Adım: Beklentilerinizi iletin ve sınırlarınızı belirleyin.

Çocuğun düzenli ve verimli ders çalışması için belirli bir sınır gerekir. Sınırları belirlerken kurallar oluştururken, çocuğunuza ev ödevinin her gün aynı yerde ve zamanında yapılması gerektiğini söyleyin. Dahası, çocuğunuza ondan ne beklediğinizi bildirin. Baştan her şeyi netleştirmek için karşılıklı mutabık kalın. Kurallara uyulmaması durumunda belirli bir ceza sistemi ile onu cezalandırın. Örneğin sevdiği bir bilgisayar oyunun oynamasına belirli bir süreliğine izin vermeyin.
Bununla birlikte belirli kurallara uymuyorsa sert bir konuşma yapmaktan kaçının ve şiddetle cezalandırmayın. Yeni davranış ve alışkanlıkların geliştirilmesinin zaman aldığını ve doğru yönlendirmeyi gerektirdiğini unutmayın.



8. Adım: Teklif yapın ve ödüllendirin.

Ödevlerinizi başarıyla tamamlayan her gün için ödev takviminizi işaretleyin ve belirli günlerde ödüller ve teşvikler sunun. Örneğin, muamele ve oyuncaklardan oluşan bir gizemli kutu oluşturmak. Gizemli bir kutuya ulaşmak daha cazip gelecektir. Kutuya koyacağınız hediyelerin seviyesinin faklı olması da ayrıca bir cazibe aracı olabilir. Bunun yanı sıra istediği herhangi bir konuda da ona izin verebilirsiniz. Bilgisayar oyunu, arkadaşları ile oynama bir yerlere gitme gibi.

Düzgün bir ödev merkezi, düzenli bir program ve net kurallar ile pozitif ve uzun süreli bir alışkanlığı güçlendirebilirsiniz. Çocuğunuz ile açıkça iletişim kurduğunuzdan emin olun çocuğunuza ders çalışmanın eğlenceli bir iş olduğunu kabul ettirin. Belki biraz zaman alacaktır. Ancak yukarıda belirtilen süreçte ilerlerseniz mutlaka başarılı olunacaktır. Çocuklarımızın daha verimli ders çalışmasını sağlamak bizim elimizde. Ayrıca bu sürece her bir çocuk kendi hür iradesi ile uygulayabilir. Kendisi bir birey olan bir çocuğun bu süreci kendisinin uygulaması veya bu konuda anne babasından yardım isteyerek bu sürece onları da dahil ederek daha verimli ve rutin bir ders çalışma alışkanlığını edinmesi mümkün.







Yorum Gönder

SİTEMİZE KAYIT OLMADAN ANONİM ŞEKİLDE DE YORUM YAPABİLİRSİNİZ.

Blogger tarafından desteklenmektedir.